Lördag 19 Åker ner till min son i Malmö och sover över för att hinna med flyget från Kastrup söndag morgon.
Söndag 20 Flyger 08:45, landar i Aten drygt tre timmar senare; 13:00 lokal tid. Träffar en seglare från Skottland på flygbussen som har sin båt i Lefkas. Skönt att hänga på någon som hittar i Aten. Vår glädje förbyttes dock i sorg när vi möttes av ett stängt biljettkontor på bussterminalen, inga bussar till Lefkada i Påsk, trots att informationen på internet var att ALLA bussar avgår ALLA dagar. Nåväl, sådant får vi väl räkna med kan ske i Greklandet. Nästa buss skulle gå måndag kl 13:00 så vi tar en buss in till centrum och fixar ett rum på ett billigt hotell. På köpet fick jag en fin guidning i Atens trånga gränder av min nyvunne vän från Skottlandet.
Måndag 21 Telefonen väcker oss 07:00. Först en snabb dusch och sen en trevlig frukostöverraskning. Det visade sig att vårt sjaskiga hotell hade 14 våningar och frukosten serverades på takvåningen. Utsikten över Aten var magnifik med Akropolis som krona. Aten måste vara en av Europas fulaste städer men inslagen av de allra finaste pärlor vi har från vår civilisations vagga skapar en surrealistisk kontrast i allt det fula.
Efter frukosten tog vi en promenad upp till Akropolis och beskådade de katastrofala renoveringsprojekten som hela tiden måste göras om för att rätta till misstagen från förr. Frågan är vad nästa generation måste laga efter vår tids misstag? Vi hängde på låset 08:00 och var ensamma en timme på berget, sen välde det in japaner och kineser.
Efter denna kulturella upplevelse åkte vi tunnelbanan till Eleonas och tog en taxi till bussterminalen. Vi var där en timme i förväg för att säkert få en plats, -trodde vi. Det visade sig tyvärr att hela bussen var fullbokad men vi hamnade i alla fall först på reservlistan och hade tur, vi kom med den proppfulla ettbussen.
Efter en riktigt jobbig bussresa (inga bussar är byggda till en tvåmetersman, särskilt inte de grekiska) hamnade jag då till slut i Lefkas. Försökte få en taxi att fatta vart jag skulle och efter ett stort pådrag med andra taxichaufförer och förbipasserande samt några telefonsamtal kom jag iväg med en livstrött harakiri-driver. Omkörningar i kurvor klarades av med en stor portion tur och med hjälp av mötandes självbevarelsedrift. Det visade sig att ett av telefonsamtalen hade gått till ”vår” Maria, så Igor hade fått rapport att jag var på väg. Han väntade på mig uppe vid vägen och visade mig tillrätta. Jag var peppad att komma igång men klockan var mycket och det blev en första kväll på restaurangen och sen bingen.
Tisdag 22 Upp i ottan, ut med pluggen i drevet för att tappa ut oljan. Det har läckt in vatten i drevet men vi vet inte om det har läckt från pluggen eller om drevet behöver packas om. Vi får väl hålla koll på hur oljan verkar under säsongen och ta ett beslut senare.
Sen var det promenad till Nidri för att hyra en bil och skaffa vårrustningsutrustning. Enda biluthyraren som hade öppet var Avis. De hade dock ingen bil, men den skulle komma från Lefkas inom en kvart. När vi hade väntat på deras kontor en timme ledsnade vi och gjorde våra inköp i ”Igors båttillbehörsaffär”. Vi köpte bottenfärg, vax, rengöringsmedel, ny koppling till duschen (den gamla gick inte att laga längre) och ny tamp till genuaskotet (för grov enligt mig, men Igor hävdade att vi måste ha så pass tjock).
Nu hade bilen kommit (en kvart = två timmar, lokal tid). Ner till marinshopen vid stranden för att kolla motor till dingen. Vi köpte en begagnad Honda 2,4 hp, en luftkyld fyrtaktare som såg bra ut för 350 Eurosar. Vi köpte också ett motorfäste och en begagnad sittbräda till dingen, den är inte så fin och den passar inte så bra heller men det var den enda vi kunde hitta. På vägen hem köptes en reservdunk till bensin och olja till drev och motor.
Nu var det redan sen eftermiddag och jag var sugen att svabba båt. Mycket grönt att skura bort. Den som lämna båten sist på hösten måste se till att inga tampar och linor ligger på däck över vintern, det är svårt att få bort allt det gröna i halkskyddets ojämnheter. Till slut låg jag och skurade med pannlampa och vi hade inte ätit sedan frukost, så jag var tvungen att avbryta för matintag. Efter middagen satte jag igång med fribordsskurning i pannlampans sken. Jag ville ju bli klar med tvätteriet så att jag kunde komma igång med att putsa båten nästa dag.
Onsdag 23 Skönt, vaknade tidigt, fin dag, in med lite frukost och sen igång med friborden. TACK Hans och Biltema för ”Den Stora Blå”. Var tvungen att avbryta för att lämna tillbaks hyrbilen i Nidri och promenad tillbaks till båten. Blev klar med friborden lagom till mörkrets inbrott. Fick både beundrande kommentarer och lite hånfullt spe för mitt idoga arbete. Nu glänser i alla fall friborden som aldrig förr (enligt emeritus Igor). Hann med att montera motorfästet på akterpulpit och lite annat småfix också. Satte kulmutter på de elaka bultarna till badplattformens stöd. De var uppenbara jollepunkterare. Det finns ju lite annat vasst under badbryggan också, så den utfärdade varningen från Arby är fortfarande aktuell.
Torsdag 24 Natten var hård med blåst och regn från sidan. Jag fick hänga upp plastpåsar för att försöka fånga upp droppet från den läckande förpiksluckan (ny lucka till nästa år?). Skitväder hela dagen med regn, ösregn och skyfall i styv kuling. Fix inne i båten, torka ur motorrummet kolla över slangklämmor på motorn, dra åt bottenpluggen, fylla på drevet som fått en ny O-ring till pluggen, fixa lampor som inte funkar, fixar provisorium för akterlanternans fäste som hade släppt i svetsen och en massa annat ”småfix”.
Vi finns mycket i MYC5. Vi kanske skulle behöva ta ett samlat grepp om vad, och hur mycket, vi behöver ha med oss i båten. Är det någon som t ex behöver den gigantiska hylsnyckelsatsen eller 20 skruvmejslar? Det finns skruvlådor som räcker till 4-5 båtar o s v. Fördelen med att ha mycket skruv är att jag hittar det mesta jag letar efter (även om jag måste gå igenom 18 lådor för att hitta lilla brickan). En dag med sortering och rensning skulle betala sig snabbt i letningstid och som bonus får vi loss lite stuvutrymme.
Skurade av jollen och blev dyblöt på kuppen. Skruvade om sittbrädan så att den passade (hyfsat i alla fall). Kul (not) att båtens fribord, som glänste så igår, nu är alldeles randiga igen, nåväl, det går lätt att få rent efter vaxningen. En grundlig rengöring under relingslisten är nog inte fel om vi inte vill ha en tvärrandig båt efter varje regn.
Fredag 25 Skönt att regnandet har lugnat sig, idag är det bara skurar. Vi hade beställt sjösättning idag men eftersom vädret igår hindrade all form av bottenmålningsaktivitet, blev vi tvungna att skjuta upp doppet tills lördag. Alltså bara att hoppas på en regnfri eftermiddag.
Under förmiddagen fixade jag ankarspelet. Hann inte med att fixa till mer än ett provisorium dock, men betydligt starkare än den ursprungliga konstruktionen.
Nästa fix blev badstegen. Hoppas ingen misstycker att den har fått en bättre vinkel (den måste ha varit svår att använda som den satt). Jag har satt den lite längre in för att den inte ska sticka ut så långt. Detta kan innebära att det blir lite krångligt att äntra badplattformen och då får vi flytta ut den, men den borde funka betydligt bättre än innan. Jag var inne på att göra ett stabilt fäste av en rostfri plåt, men tiden var knapp och badstegen synnerligen medioker, så det blev ännu ett provisorium.
Nu hade äntligen botten torkat upp så pass att jag kunde börja bottenmåla. På med maskeringstejpen (varför är det så svårt att få den rak?) och börja jobba i de sämsta tänkbara arbetsställningar en två-metersman kan utsättas för Bottenmålningen klar lagom till mörkret.
Lördag 26 Alla tampar tvättade, måste säga att några nya förtöjningstampar står högt på önskelistan. Allt ombord, allt som måste göras innan sjösättning klart, Igor har fixat öl till sjösättarna, jag längtar till Meganisi! Då kommer dom, PÅ AVTALAD TID! Det händer alltså ibland att tider passas i detta land (sitter just nu, 17:30, och väntar på våra nya dynor som ABSOLUT skulle levereras idag, måndag).
I plurret med båten, motorn startar direkt, låter som en liten lastbil. Jag tycker att det kommer lite klent med kylvatten med avgaserna, men tänker att det är väl tomgångsnormalt och Igor har inga invändningar. Jag ville sätta på seglen innan vi drar iväg men Igor ville komma iväg med en gång (och jag var inte svår att övertala). Vilken känsla, motorn går som en dröm, vädret är perfekt, VI ÄR PÅ VÄG…
Efter tio minuter blir motorn varm. Jag stänger av direkt och girar in i fina ankringsviken mitt emot Nidri. Igor släpper ankaret och jag dyker ner i motorn. Impellern var hyfsad men bytte till en ny. Nästa teori var värmeväxlaren. Det blir en del stretching och andra gymnastiska övningar när man ska jobba från båda sidor samtidigt utan trappa ner i båten. Tömde ut kylsystemet och fyllde på färskvatten och startade men saltvatten trycks in i sötvattensystemet.
Nu var det mörkt, både i mitt sinne och i vår omgivning. Dags att pröva ”nya” utombordaren. Lite tjurig att få igång men efter lite gasande och ryckande så gick den. Luftkylda motorer har ju lite vassare ljud så det var den första besvikelsen (min tvåtaktare låter trevligare och vi hade ju ändå köpt en fyrtaktare). Nåväl jag drog på för fullt över sundet och när jag kommit över drog jag ner på tomgång. Motorn stannade OCH VAR OMÖJLIG ATT STARTA –förbannelse eller Murphys lag? Det blev rodd in till Nidri och mitt humör var inte riktigt på topp, måste jag erkänna. När vi åkte hem igen startade faanskapet men jag körde den synnerligen försiktigt tillbaks. Mätt och belåten satt jag länge i sittbrunnen och lyssnade på Grekmusik från Nidri. En underbar kväll i Lugna viken är som balsam för själen.
Söndag 27 På´t igen, Det var lite svårt att montera värmeväxlaren själv eftersom jag var tvungen att hoppa mellan framifrån och bakifrån. Gjorde två försök till och med all övning så gick det snabbare och snabbare att utföra alla moment, men icke; samma resultat som förut.
Under tiden vi monterade seglen dör vinden helt och det ser ut som marinan där vi köpte motorn har söndagsöppet. Vi drar över (på halvgas) och, mycket riktigt; de har öppet. Vi lämnar tillbaks skitmotorn och köper en vattenkyld Yamaha 2,5 hp som inte bara ser ny ut, den uppför sig också som en ny motor. Helt underbar, startar alltid på första rycket, låter uthärdligt OCH HAR FRILÄGE! Vi fick lägga till 350 Euro men nu är jag nöjd. En ny motor verkar inte gå att få tag på för mindre än 1100 här och vi har en; så gott som ny för 700. Framtiden får väl utvisa om vi gjort en bra affär.
Det hade, i och för sig, varit kul att ha en 6-hästare, gummibåten är ju byggd för att plana, men den här är tillräckligt tung att lyfta av och på. Att segla med motorn kvar, på en så liten dinge som vår, är nämligen ingen bra idé. En saltvattendränkt utombordare är oftast bara att slänga.
Under tiden vi byter motor VÄNDER VINDEN. Äntligen lite flyt! Snabbt tillbaks till båten, upp med ankaret och ut med genuan. Inte mycket vind men fullt tillräckligt för att länsa tillbaks till Takis. Förtöjer bredsida som andrabåt vid Takispråmen.
Nu är jag lite less på allt slit och behöver koppla av. Tar gummibåten med nya motorn och kör runt hela viken. Underbar kväll med lite välkommen återhämtning. Har någon testat de mysiga restaurangerna som ligger på andra sidan?
Måndag 28 Vaknar av STORM som trycker på i vårt ”hörn”. Fullt av vita gäss och ordentligt skvalpigt där vi ligger. Jag har motorn kvar på jollen som dansar omkring oroväckande! Upp i kalsongerna för att rädda motorn i storm och ösregn. Nu fattar jag att vädret kan växla snabbt i Grekland. Jag kommer i fortsättningen alltid att hänga upp motorn på kvällen.
Beställer en ny avgaskrök med montering av Takis. Han garanterar att den ska vara på plats innan Igor kommer ner den 18/5. Fixar lite glappkontakter, lagar listen som håller lilla dynan mot förpikssteget (provisoriskt), sköljer ur kylsystemet ordentligt med sötvatten (5 gånger) och tömmer det. Jag har sagt till Takis att detta är gjort och bett honom att fylla på glykolblandning.
Sedan var det dags för Igor att ta bussen till Aten. Hjälpte honom med hans tunga packning (han hade borrmaskin, hylsnyckelsats och egna verktyg med sig). Tillbaks till båten och diskade upp allt porslin, glas och grytor. Torkade ur kylen, rengjorde under dynorna (som garanterat skulle levereras idag).
Tisdag 29 Sista dagen, skitväder idag också, regn och blåst. Tar upp jollen på fördäck och binder fast den ordentligt. Gör iordning båten med förtöjningar och fendrar mellan skurarna. Packar och städar båten. En timme innan taxin var beställd KOM DYNORNA. Ut med de gamla in med de nya.
Jag godkände dynorna med anmärkning på att de var aningen korta och att det satt fel kardborreband på ryggstöden. Längde hävdade han var samma. Jag mätte upp en av de gamla dynorna och det stämde på den. Ryggstöden skulle han fixa nästa dag.
Nu skulle taxin komma om 5 min och jag hade inte gjort iordning allt i båten än. Jag fick ta till all min pedagogiska kapacitet för att få henne att förstå att jag skulle ha 50 euro tillbaks.
Full fart till båten, stänga till allt, plocka ihop sista prylarna, resa upp dynorna, dra in elkabeln och baxa ut packningen. Taxin är på väg att åka när jag kommer uppspringande till vägen en kvart försenad.
Efter detta var det en enda lång transportsträcka hem. Håller på med en sammanställning av reparation- förbättring- och underhållsbehov, den kommer senare.
Anders Anderssons vårrustning av MYC5, april 2014
Lördag 19 Åker ner till min son i Malmö och sover över för att hinna med flyget från Kastrup söndag morgon.
Söndag 20 Flyger 08:45, landar i Aten drygt tre timmar senare; 13:00 lokal tid. Träffar en seglare från Skottland på flygbussen som har sin båt i Lefkas. Skönt att hänga på någon som hittar i Aten. Vår glädje förbyttes dock i sorg när vi möttes av ett stängt biljettkontor på bussterminalen, inga bussar till Lefkada i Påsk, trots att informationen på internet var att ALLA bussar avgår ALLA dagar. Nåväl, sådant får vi väl räkna med kan ske i Greklandet. Nästa buss skulle gå måndag kl 13:00 så vi tar en buss in till centrum och fixar ett rum på ett billigt hotell. På köpet fick jag en fin guidning i Atens trånga gränder av min nyvunne vän från Skottlandet.
Måndag 21 Telefonen väcker oss 07:00. Först en snabb dusch och sen en trevlig frukostöverraskning. Det visade sig att vårt sjaskiga hotell hade 14 våningar och frukosten serverades på takvåningen. Utsikten över Aten var magnifik med Akropolis som krona. Aten måste vara en av Europas fulaste städer men inslagen av de allra finaste pärlor vi har från vår civilisations vagga skapar en surrealistisk kontrast i allt det fula.
Efter frukosten tog vi en promenad upp till Akropolis och beskådade de katastrofala renoveringsprojekten som hela tiden måste göras om för att rätta till misstagen från förr. Frågan är vad nästa generation måste laga efter vår tids misstag? Vi hängde på låset 08:00 och var ensamma en timme på berget, sen välde det in japaner och kineser.
Efter denna kulturella upplevelse åkte vi tunnelbanan till Eleonas och tog en taxi till bussterminalen. Vi var där en timme i förväg för att säkert få en plats, -trodde vi. Det visade sig tyvärr att hela bussen var fullbokad men vi hamnade i alla fall först på reservlistan och hade tur, vi kom med den proppfulla ettbussen.
Efter en riktigt jobbig bussresa (inga bussar är byggda till en tvåmetersman, särskilt inte de grekiska) hamnade jag då till slut i Lefkas. Försökte få en taxi att fatta vart jag skulle och efter ett stort pådrag med andra taxichaufförer och förbipasserande samt några telefonsamtal kom jag iväg med en livstrött harakiri-driver. Omkörningar i kurvor klarades av med en stor portion tur och med hjälp av mötandes självbevarelsedrift. Det visade sig att ett av telefonsamtalen hade gått till ”vår” Maria, så Igor hade fått rapport att jag var på väg. Han väntade på mig uppe vid vägen och visade mig tillrätta. Jag var peppad att komma igång men klockan var mycket och det blev en första kväll på restaurangen och sen bingen.
Tisdag 22 Upp i ottan, ut med pluggen i drevet för att tappa ut oljan. Det har läckt in vatten i drevet men vi vet inte om det har läckt från pluggen eller om drevet behöver packas om. Vi får väl hålla koll på hur oljan verkar under säsongen och ta ett beslut senare.
Sen var det promenad till Nidri för att hyra en bil och skaffa vårrustningsutrustning. Enda biluthyraren som hade öppet var Avis. De hade dock ingen bil, men den skulle komma från Lefkas inom en kvart. När vi hade väntat på deras kontor en timme ledsnade vi och gjorde våra inköp i ”Igors båttillbehörsaffär”. Vi köpte bottenfärg, vax, rengöringsmedel, ny koppling till duschen (den gamla gick inte att laga längre) och ny tamp till genuaskotet (för grov enligt mig, men Igor hävdade att vi måste ha så pass tjock).
Nu hade bilen kommit (en kvart = två timmar, lokal tid). Ner till marinshopen vid stranden för att kolla motor till dingen. Vi köpte en begagnad Honda 2,4 hp, en luftkyld fyrtaktare som såg bra ut för 350 Eurosar. Vi köpte också ett motorfäste och en begagnad sittbräda till dingen, den är inte så fin och den passar inte så bra heller men det var den enda vi kunde hitta. På vägen hem köptes en reservdunk till bensin och olja till drev och motor.
Nu var det redan sen eftermiddag och jag var sugen att svabba båt. Mycket grönt att skura bort. Den som lämna båten sist på hösten måste se till att inga tampar och linor ligger på däck över vintern, det är svårt att få bort allt det gröna i halkskyddets ojämnheter. Till slut låg jag och skurade med pannlampa och vi hade inte ätit sedan frukost, så jag var tvungen att avbryta för matintag. Efter middagen satte jag igång med fribordsskurning i pannlampans sken. Jag ville ju bli klar med tvätteriet så att jag kunde komma igång med att putsa båten nästa dag.
Onsdag 23 Skönt, vaknade tidigt, fin dag, in med lite frukost och sen igång med friborden. TACK Hans och Biltema för ”Den Stora Blå”. Var tvungen att avbryta för att lämna tillbaks hyrbilen i Nidri och promenad tillbaks till båten. Blev klar med friborden lagom till mörkrets inbrott. Fick både beundrande kommentarer och lite hånfullt spe för mitt idoga arbete. Nu glänser i alla fall friborden som aldrig förr (enligt emeritus Igor). Hann med att montera motorfästet på akterpulpit och lite annat småfix också. Satte kulmutter på de elaka bultarna till badplattformens stöd. De var uppenbara jollepunkterare. Det finns ju lite annat vasst under badbryggan också, så den utfärdade varningen från Arby är fortfarande aktuell.
Torsdag 24 Natten var hård med blåst och regn från sidan. Jag fick hänga upp plastpåsar för att försöka fånga upp droppet från den läckande förpiksluckan (ny lucka till nästa år?). Skitväder hela dagen med regn, ösregn och skyfall i styv kuling. Fix inne i båten, torka ur motorrummet kolla över slangklämmor på motorn, dra åt bottenpluggen, fylla på drevet som fått en ny O-ring till pluggen, fixa lampor som inte funkar, fixar provisorium för akterlanternans fäste som hade släppt i svetsen och en massa annat ”småfix”.
Vi finns mycket i MYC5. Vi kanske skulle behöva ta ett samlat grepp om vad, och hur mycket, vi behöver ha med oss i båten. Är det någon som t ex behöver den gigantiska hylsnyckelsatsen eller 20 skruvmejslar? Det finns skruvlådor som räcker till 4-5 båtar o s v. Fördelen med att ha mycket skruv är att jag hittar det mesta jag letar efter (även om jag måste gå igenom 18 lådor för att hitta lilla brickan). En dag med sortering och rensning skulle betala sig snabbt i letningstid och som bonus får vi loss lite stuvutrymme.
Skurade av jollen och blev dyblöt på kuppen. Skruvade om sittbrädan så att den passade (hyfsat i alla fall). Kul (not) att båtens fribord, som glänste så igår, nu är alldeles randiga igen, nåväl, det går lätt att få rent efter vaxningen. En grundlig rengöring under relingslisten är nog inte fel om vi inte vill ha en tvärrandig båt efter varje regn.
Fredag 25 Skönt att regnandet har lugnat sig, idag är det bara skurar. Vi hade beställt sjösättning idag men eftersom vädret igår hindrade all form av bottenmålningsaktivitet, blev vi tvungna att skjuta upp doppet tills lördag. Alltså bara att hoppas på en regnfri eftermiddag.
Under förmiddagen fixade jag ankarspelet. Hann inte med att fixa till mer än ett provisorium dock, men betydligt starkare än den ursprungliga konstruktionen.
Nästa fix blev badstegen. Hoppas ingen misstycker att den har fått en bättre vinkel (den måste ha varit svår att använda som den satt). Jag har satt den lite längre in för att den inte ska sticka ut så långt. Detta kan innebära att det blir lite krångligt att äntra badplattformen och då får vi flytta ut den, men den borde funka betydligt bättre än innan. Jag var inne på att göra ett stabilt fäste av en rostfri plåt, men tiden var knapp och badstegen synnerligen medioker, så det blev ännu ett provisorium.
Nu hade äntligen botten torkat upp så pass att jag kunde börja bottenmåla. På med maskeringstejpen (varför är det så svårt att få den rak?) och börja jobba i de sämsta tänkbara arbetsställningar en två-metersman kan utsättas för Bottenmålningen klar lagom till mörkret.
Lördag 26 Alla tampar tvättade, måste säga att några nya förtöjningstampar står högt på önskelistan. Allt ombord, allt som måste göras innan sjösättning klart, Igor har fixat öl till sjösättarna, jag längtar till Meganisi! Då kommer dom, PÅ AVTALAD TID! Det händer alltså ibland att tider passas i detta land (sitter just nu, 17:30, och väntar på våra nya dynor som ABSOLUT skulle levereras idag, måndag).
I plurret med båten, motorn startar direkt, låter som en liten lastbil. Jag tycker att det kommer lite klent med kylvatten med avgaserna, men tänker att det är väl tomgångsnormalt och Igor har inga invändningar. Jag ville sätta på seglen innan vi drar iväg men Igor ville komma iväg med en gång (och jag var inte svår att övertala). Vilken känsla, motorn går som en dröm, vädret är perfekt, VI ÄR PÅ VÄG…
Efter tio minuter blir motorn varm. Jag stänger av direkt och girar in i fina ankringsviken mitt emot Nidri. Igor släpper ankaret och jag dyker ner i motorn. Impellern var hyfsad men bytte till en ny. Nästa teori var värmeväxlaren. Det blir en del stretching och andra gymnastiska övningar när man ska jobba från båda sidor samtidigt utan trappa ner i båten. Tömde ut kylsystemet och fyllde på färskvatten och startade men saltvatten trycks in i sötvattensystemet.
Nu var det mörkt, både i mitt sinne och i vår omgivning. Dags att pröva ”nya” utombordaren. Lite tjurig att få igång men efter lite gasande och ryckande så gick den. Luftkylda motorer har ju lite vassare ljud så det var den första besvikelsen (min tvåtaktare låter trevligare och vi hade ju ändå köpt en fyrtaktare). Nåväl jag drog på för fullt över sundet och när jag kommit över drog jag ner på tomgång. Motorn stannade OCH VAR OMÖJLIG ATT STARTA –förbannelse eller Murphys lag? Det blev rodd in till Nidri och mitt humör var inte riktigt på topp, måste jag erkänna. När vi åkte hem igen startade faanskapet men jag körde den synnerligen försiktigt tillbaks. Mätt och belåten satt jag länge i sittbrunnen och lyssnade på Grekmusik från Nidri. En underbar kväll i Lugna viken är som balsam för själen.
Söndag 27 På´t igen, Det var lite svårt att montera värmeväxlaren själv eftersom jag var tvungen att hoppa mellan framifrån och bakifrån. Gjorde två försök till och med all övning så gick det snabbare och snabbare att utföra alla moment, men icke; samma resultat som förut.
Under tiden vi monterade seglen dör vinden helt och det ser ut som marinan där vi köpte motorn har söndagsöppet. Vi drar över (på halvgas) och, mycket riktigt; de har öppet. Vi lämnar tillbaks skitmotorn och köper en vattenkyld Yamaha 2,5 hp som inte bara ser ny ut, den uppför sig också som en ny motor. Helt underbar, startar alltid på första rycket, låter uthärdligt OCH HAR FRILÄGE! Vi fick lägga till 350 Euro men nu är jag nöjd. En ny motor verkar inte gå att få tag på för mindre än 1100 här och vi har en; så gott som ny för 700. Framtiden får väl utvisa om vi gjort en bra affär.
Det hade, i och för sig, varit kul att ha en 6-hästare, gummibåten är ju byggd för att plana, men den här är tillräckligt tung att lyfta av och på. Att segla med motorn kvar, på en så liten dinge som vår, är nämligen ingen bra idé. En saltvattendränkt utombordare är oftast bara att slänga.
Under tiden vi byter motor VÄNDER VINDEN. Äntligen lite flyt! Snabbt tillbaks till båten, upp med ankaret och ut med genuan. Inte mycket vind men fullt tillräckligt för att länsa tillbaks till Takis. Förtöjer bredsida som andrabåt vid Takispråmen.
Nu är jag lite less på allt slit och behöver koppla av. Tar gummibåten med nya motorn och kör runt hela viken. Underbar kväll med lite välkommen återhämtning. Har någon testat de mysiga restaurangerna som ligger på andra sidan?
Måndag 28 Vaknar av STORM som trycker på i vårt ”hörn”. Fullt av vita gäss och ordentligt skvalpigt där vi ligger. Jag har motorn kvar på jollen som dansar omkring oroväckande! Upp i kalsongerna för att rädda motorn i storm och ösregn. Nu fattar jag att vädret kan växla snabbt i Grekland. Jag kommer i fortsättningen alltid att hänga upp motorn på kvällen.
Beställer en ny avgaskrök med montering av Takis. Han garanterar att den ska vara på plats innan Igor kommer ner den 18/5. Fixar lite glappkontakter, lagar listen som håller lilla dynan mot förpikssteget (provisoriskt), sköljer ur kylsystemet ordentligt med sötvatten (5 gånger) och tömmer det. Jag har sagt till Takis att detta är gjort och bett honom att fylla på glykolblandning.
Sedan var det dags för Igor att ta bussen till Aten. Hjälpte honom med hans tunga packning (han hade borrmaskin, hylsnyckelsats och egna verktyg med sig). Tillbaks till båten och diskade upp allt porslin, glas och grytor. Torkade ur kylen, rengjorde under dynorna (som garanterat skulle levereras idag).
Tisdag 29 Sista dagen, skitväder idag också, regn och blåst. Tar upp jollen på fördäck och binder fast den ordentligt. Gör iordning båten med förtöjningar och fendrar mellan skurarna. Packar och städar båten. En timme innan taxin var beställd KOM DYNORNA. Ut med de gamla in med de nya.
Jag godkände dynorna med anmärkning på att de var aningen korta och att det satt fel kardborreband på ryggstöden. Längde hävdade han var samma. Jag mätte upp en av de gamla dynorna och det stämde på den. Ryggstöden skulle han fixa nästa dag.
Nu skulle taxin komma om 5 min och jag hade inte gjort iordning allt i båten än. Jag fick ta till all min pedagogiska kapacitet för att få henne att förstå att jag skulle ha 50 euro tillbaks.
Full fart till båten, stänga till allt, plocka ihop sista prylarna, resa upp dynorna, dra in elkabeln och baxa ut packningen. Taxin är på väg att åka när jag kommer uppspringande till vägen en kvart försenad.
Efter detta var det en enda lång transportsträcka hem. Håller på med en sammanställning av reparation- förbättring- och underhållsbehov, den kommer senare.